Ga naar hoofdinhoud

3. Kennis, kwaliteit en innovatie

Onze opdracht is om hoogwaardig onderwijs te bieden dat studenten voorbereidt op de dynamische arbeidsmarkt. Onze kernwaarden vakkundig en innovatief zijn de drijfveren om voortdurend de onderwijskwaliteit te verbeteren en kennisontwikkeling en innovaties te bevorderen. Dit komt ten goede aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van de studenten, als aan de economische groei en welvaart van de regio.

Het vraagt veel van docenten om beroepsonderwijs gereed te maken voor de toekomst en aan te passen aan de actuele behoeften en uitdagingen van de samenleving. Daarom hebben zij verschillende vormen van ondersteuning nodig.

Daarnaast willen we verder bouwen aan de kwaliteitscultuur, de kennisinfrastructuur en de positie binnen de regionale en landelijke onderzoeks- en kennisnetwerken. Mondriaan stimuleert onderwijskundige en technologische innovaties op de scholen om studenten een rijkere leeromgeving te bieden. Innovatie definiëren we in dit kader als ‘de implementatie van ideeën die van waarde zijn voor eindgebruikers en organisatie’. Innovaties vinden vaak plaats in nauwe samenwerking met (en soms ook in opdracht van) het werkveld. Zo sluiten de opleidingen naadloos aan op de praktijk, zodat studenten na hun opleiding direct inzetbaar zijn.

Om deze prioriteit te realiseren hebben we de volgende doelen gesteld:

Doel 3.1.

We verbeteren de beheersing van Nederlands en rekenen onder studenten, en versterken de kwaliteit van docenten die Nederlands, rekenen en burgerschap geven.

Doel 3.2.

We verbeteren de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs.

Doel 3.3.

We zorgen dat werken in het mbo aantrekkelijk blijft door de werkdruk van medewerkers te verlagen, hun carrièreperspectief te verbeteren, nieuw talent te behouden (met name door de uitval van startend onderwijspersoneel te verlagen), en de mogelijkheden voor ontwikkelen en professionaliseren van medewerkers te optimaliseren. Acties die aan dit doel verbonden zijn, staan genoemd bij prioriteit 4.

Doel 3.4.

We zorgen dat het mbo in onderzoeks- en kennisnetwerken een gelijkwaardige partner wordt.

Doel 3.5.

We werken samen aan een kwaliteitscultuur waarin evidence-informed werken meer de standaardpraktijk wordt en die innovatiekracht versterkt.

Voornaamste acties
  • Integrale aanpak van basisvaardigheden.
  • Bestaande practoraten intensiveren en nieuwe practoraten starten.
  • Center for Teaching & Learning starten, waar onderzoekers, docenten en medewerkers toegang hebben tot actuele kennis en onderzoeksresultaten.
  • Trainingen en workshops voor medewerkers organiseren, om de bewustwording en kennis van kwaliteitscultuur, evidence-informed werken en innovatie te vergroten.