Ga naar hoofdinhoud

1. Kansgelijkheid

Alle studenten krijgen gelijke kansen om hun talenten te ontwikkelen en om actief deel te nemen aan de samenleving. Tijdens hun opleiding doen ze competenties en vaardigheden op, vergaren ze kennis en raken ze geïnspireerd voor het beroep waarvoor ze opgeleid worden. Mondriaan zorgt dat alle studenten de beste kansen krijgen om hun talenten en competenties te ontwikkelen. Kwetsbare groepen, zoals studenten van kleur, met een migratieachtergrond, met een fysieke of mentale handicap, uit de lhbtiq+-gemeenschap of uit lagere sociaaleconomische milieus, ervaren vaker obstakels tijdens hun opleiding dan andere studenten. Datzelfde geldt voor studenten die een achterstand hebben op het gebied van cognitieve vaardigheden, waaronder taal en sociaal-emotionele ontwikkeling, waardoor de kansenongelijkheid groter wordt. We onderkennen vroegtijdig de risico’s en signaleren achterstanden, zodat studenten passende ondersteuning krijgen, wat de kansengelijkheid bevordert.

Mondriaan draagt bij aan een maatschappij waarin kleur, migratieachtergrond, een fysieke of mentale handicap, gender, sekse en geaardheid of het sociaaleconomische milieu geen belemmering vormen voor succes. Wij zorgen dat iedere student zich welkom voelt en juiste ondersteuning en begeleiding krijgt. Met de doelen die we ons gesteld hebben en de acties die we daaraan verbinden, zetten we stappen op weg naar de herkenbare regionale onderwijsinstelling 2030 die we willen zijn: nauw verbonden met de samenleving, deze met lef tegemoet tredend en open voor alle studenten die een opleiding willen volgen.

Om deze prioriteit te realiseren hebben we de volgende doelen gesteld:

Doel 1.1.

We dragen bij aan gelijkwaardige behandeling van alle studenten in Nederland.

Doel 1.2.

We verbeteren het studentenwelzijn en versterken de integrale veiligheid op onze scholen en leerbedrijven; we bevorderen inclusie en toegankelijkheid voor studenten met een hulpbehoefte.

Doel 1.3.

We versterken de begeleiding (met name voor niveau 2-studenten) en verminderen vsv.

Doel 1.4.

We versterken de beroepsroute vmbo-mbo-hbo en positioneren het beroepsonderwijs als een positieve keuze.

Doel 1.5.

We bevorderen geletterdheid in de regio; we verminderen laaggeletterdheid met scholingsprogramma’s.

Doel 1.6.

We versterken de financiële vaardigheden van onze studenten.

Voornaamste acties
  • Intensiveren van het gesprek met studenten over mentaal welzijn en (integrale) veiligheid om taboes te doorbreken.
  • Inzetten op extra begeleiding van studenten op alle niveaus.
  • Afspraken maken met gemeenten en andere relevante partijen, zodat studenten kunnen participeren in het studentenleven, met aandacht voor introductieweken en studentensport.
  • Versterken aansluiting tussen onderwijsinstellingen (vo-mbo-ho) door onderlinge afstemming van inhoud en inrichting van het onderwijsprogramma, met focus op opleidingen die nodig zijn voor maatschappelijke opgaven en waar studenten drempels ervaren.
  • Deelnemen aan het collectief Nationaal Groeifondsproject LLO.
  • Binnen alle opleidingen een leerlijn aanbieden, gericht op de ontwikkeling van financiële zelfredzaamheid en regie op de eigen financiële situatie.