Ga naar hoofdinhoud

Kansen, uitdagingen, krachten en kwetsbaarheden

Voordat we de prioriteiten uit hebben gewerkt in doelen, hebben we een analyse uitgevoerd naar de kansen, krachten, uitdagingen en kwetsbaarheden voor Mondriaan. Hieronder staat een korte weergave ervan.

Kansen

De wereldwijde technologische vooruitgang biedt kansen voor de verbetering van leerprestaties van studenten en voor de ondersteuning van docenten. In Nederland groeit de waardering voor mbo-studenten en de behoefte aan vakmensen is groot. De Nederlandse en de regionale bevolking groeien, vooral door vergrijzing en migratie. Tot 2030 stijgt naar verwachting het aantal jongeren in de leeftijd van 15 tot 20 jaar. Dit kan invloed hebben op het aantal mbo-studenten. Landelijk, en zeker regionaal, hebben studenten, werknemers en bedrijven een toenemende behoefte aan flexibele onderwijstrajecten en een leven lang ontwikkelen (LLO). Duurzaamheid en inclusie krijgen steeds meer draagvlak. Den Haag investeert in thema’s zoals invullen van onderwijsvacatures, gelijke kansen in het onderwijs, basisvaardigheden door de hele sector en een aantrekkelijke studentenstad, ook voor mbo’ers. Dat biedt kansen voor samenwerking met de gemeente, waar het grootste deel van onze gebouwen staat en de meeste van onze studenten wonen.

Krachten

Mondriaan is een roc met een sterk imago, heeft goede contacten en werkt nauw samen met het werkveld en de sociale partners. We zitten dicht bij de politiek en met twintig locaties in Den Haag, Delft, Westland en Leiden zijn we goed vertegenwoordigd in de regio. Mondriaan is financieel gezond en heeft goede materiële voorzieningen en ruimte voor ontwikkeling. Een aantal van onze scholen staat bekend als topscholen, met een hoge studenttevredenheid en goede resultaten. Binnen de gehele organisatie is veel kennis en kunde aanwezig, mede door het gebruik van managementinformatie. We zijn een opleidingsschool. In samenwerking met de Hogeschool Rotterdam leiden we intern nieuwe docenten op die na hun opleiding en stage direct bij ons aan de slag kunnen. We worden een steeds inclusievere organisatie. Dit is zichtbaar in alle organisatielagen. Studentenparticipatie komt beter van de grond. De focus op niveau 2-opleidingen en bbl neemt toe. Mondriaan investeert al jaren in teamontwikkeling; Teams aan zet wordt breed geïmplementeerd. Dat verhoogt de betrokkenheid en het werkplezier en leidt tot een hogere kwaliteit van onderwijs.

De uitwerking van de strategische prioriteiten in doelen en de hieraan verbonden acties zijn gebaseerd op deze strategische analyse. Mondriaan zal de kansen en de krachten zo goed mogelijk benutten en de uitdagingen het hoofd bieden. We onderkennen de kwetsbaarheden en hebben die gebruikt bij de formulering van de strategische doelen.

Een uitgebreidere beschrijving van deze analyse inclusief de onderliggende trends en ontwikkelingen is opgenomen in de Kwaliteitsagenda 2024-2027, Samen maken we Mondriaan.

Uitdagingen

Mondriaan houdt rekening met de toenemende sociaaleconomische ongelijkheid onder mensen van kleur, met een migratieachtergrond, met een mentale of fysieke handicap, uit de lhbtiq+-gemeenschap of uit lagere sociaaleconomische milieus. Groeiende polarisatie is zichtbaar in de samenleving. Na corona is het studentenwelzijn afgenomen en zien docenten over de gehele linie studenten die moeilijk te motiveren zijn en minder aansluiting vinden bij elkaar. Er is bovendien een zichtbare toename van multiproblematiek in de studentenpopulatie. Mondiale ontwikkelingen, zoals het veranderende klimaat, hebben gevolgen voor iedereen. De studenten leren zich hiertoe te verhouden en waar mogelijk draagt het onderwijs bij aan oplossingen. De digitalisering van het onderwijs biedt naast veel kansen ook risico’s zoals cyberveiligheid. Door de afnemende economische groei en aanhoudende inflatie zijn de kosten voor zowel bedrijfsvoering als levensonderhoud van medewerkers en studenten flink toegenomen. In Haaglanden kiezen gediplomeerde vmbo’ers vaker voor havo dan voor mbo. Door de toegenomen vraag naar vakmensen bieden bedrijven steeds vaker ongediplomeerde mbo’ers een contract aan om voltijds te werken.

Op korte termijn is dit aantrekkelijk voor hen, maar op de lange termijn kan dit hun langdurig verblijf op de arbeidsmarkt belemmeren. Als oplossing willen we onderwijsvormen ontwikkelen die tegemoetkomen aan de behoeften van alle partijen. Daarnaast rijst het dilemma van enerzijds de studiekeuzevrijheid van studenten behouden en anderzijds voldoen aan de vraag van de arbeidsmarkt.

Kwetsbaarheden

Door steeds moeilijker kunnen vervullen invulling van vacatures over de gehele linie komt de kwaliteit van het onderwijs onder druk te staan. Het personeelstekort vraagt meer van de medewerkers die dat tekort moeten opvangen. Een hoger ziekteverzuim kan het gevolg zijn. Dit komt boven op de afgenomen veerkracht van medewerkers na corona. De risico-opleidingen zijn in beeld en de komende periode besteden we hier veel aandacht aan. Het percentage voortijdig schoolverlaters stijgt. De systemen en processen zijn vooral afgestemd op het reguliere beroepsonderwijs en zijn nog onvoldoende gericht op LLO. De kennis en kunde delen we nog onvoldoende.