Ga naar hoofdinhoud

Als je plannen gaat maken voor de toekomst, helpt het als je eerst bedenkt wat je wilt. Wat is mijn doel? Waar wil ik over tien jaar staan? Hoe wil ik dat mijn leven eruit ziet? Als je je doel voor ogen hebt, kun je de weg ernaartoe uitstippelen. Niet alleen mensen dromen over de toekomst, maar ook organisaties. ROC Mondriaan deed dit in 2019 als opmaat naar de Strategie 2020-2024. Als droombeeld hebben we samen met studenten, medewerkers en stakeholders de gewenste situatie voor ROC Mondriaan in 2030 uitgedacht. Dit was in de afgelopen vier jaar onze toekomstvisie.

Nu de nieuwe strategische periode aanbreekt – van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2027 – hebben we de toekomstvisie Mondriaan 2030 tegen het licht gehouden. Deze bleek nog verrassend actueel. Het soort onderwijsinstelling, organisatie en werkgever dat we willen zijn, is niet wezenlijk veranderd: een herkenbare regionale onderwijsinstelling, nauw verbonden met de samenleving, die de diverse studentenpopulatie van harte welkom heet en maatwerkbegeleiding biedt. De buitenwereld is echter wel veranderd; mondiale, landelijke en regionale ontwikkelingen leiden tot enige aanscherping van ons beeld van Mondriaan in 2030. Deze herijkte toekomstvisie vormt het uitgangspunt voor de Strategie 2024-2027.

In dit beeld tekent zich duidelijk de missie van Mondriaan af: Mondriaan bereidt de studenten optimaal voor op de toekomstige arbeidsmarkt, het vervolgonderwijs en een actieve deelname aan de samenleving. Ook de kernwaarden vakkundig, innovatief en betrokken van waaruit Mondriaan zijn opdracht uitvoert, klinken hierin door.

Bij de formulering van de nieuwe strategie kwam nog een vraag naar boven: wat onderscheidt Mondriaan van andere roc’s? We hebben deze vraag – die een prikkelende vraag bleek – aan onze studenten en medewerkers gesteld. Hiertoe uitgenodigd deelden ze openhartig hun ervaringen met ons en legden ze uit waarom ze voor Mondriaan gekozen hebben. Als allerbelangrijkste noemden ze dat je bij Mondriaan echt gezien wordt en dat er naar je geluisterd wordt. Studenten ervaren medewerkers, docenten en directeuren als toegankelijk en bereikbaar. Ook de medewerkers en de buitenwacht – de omgeving in de breedste zin van het woord – ervaren dat.

Met de toekomstvisie goed op het netvlies, en de missie en kernwaarden aangevuld met wat Mondriaan onderscheidt van de andere roc’s in het achterhoofd, hebben we onze strategische doelen geformuleerd. We hebben vijf prioriteiten benoemd die de strategische agenda de komende vier jaar bepalen. De eerste drie prioriteiten komen uit onze Kwaliteitsagenda 2024-20271: Kansengelijkheid, Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en Kennis, kwaliteit en innovatie.

Kort en goed: Mondriaan heeft oog voor jou en luistert naar jou.

Deze drie prioriteiten en de hieraan verbonden twaalf doelen zijn geënt op de landelijke werkagenda mbo. Hieraan hebben we invulling gegeven in de vorm van acties waarmee we de doelen willen realiseren. Aan deze doelen en acties hebben we nog drie extra doelen toegevoegd.

Om een aantal redenen hebben we deze keuze gemaakt. Zo is uit onderzoek gebleken dat financiële problemen bij mbo-studenten direct hun weerslag hebben op hun studiesucces. Daarom hebben wij ‘We versterken de financiële vaardigheden van onze studenten’ toegevoegd als doel aan prioriteit 1 ‘Kansengelijkheid’. Daarnaast heeft de ervaring ons geleerd dat samenwerking met stakeholders belangrijk is voor de kwaliteit van het onderwijs. Die blik van buiten naar binnen heeft Mondriaan nodig om scherp te blijven op de onderwijskwaliteit. En dan vooral de blik van onze alumni.

Dit heeft geleid tot de toevoeging van het volgende doel bij prioriteit 2 ‘Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt’: We betrekken studenten, medewerkers en samenwerkingspartners in het werkveld nauwer bij het plannen, organiseren, monitoren en evalueren van het onderwijs. Het derde doel dat we hebben toegevoegd ligt in het verlengde van nauwer betrekken van onze stakeholders bij de kwaliteit van het onderwijs. Evidence-informed werken, waarbij praktijkkennis, data en onderzoek bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs, willen we inzetten om de kwaliteitscultuur te versterken. Aan prioriteit 3 ’Kennis, kwaliteit en innovatie’ hebben we daarom als doel toegevoegd: We werken samen aan een kwaliteitscultuur waarin evidence-informed werken meer de standaardpraktijk wordt en die innovatiekracht versterkt.

Tot slot hebben we aan prioriteit 1 tot en met 3 twee prioriteiten toegevoegd: prioriteit 4 ‘Betrokken medewerkers en inclusieve werkgever’ en prioriteit 5 ‘Duurzaamheid’.

De optelsom van de prioriteiten en doelen uit de Kwaliteitsagenda, aangevuld met de extra doelen en de twee extra prioriteiten vormen samen de Strategie 2024-2027.

In de volgende paragraaf staat de analyse van de kansen, uitdagingen, krachten en kwetsbaarheden. Deze analyse is uitgevoerd om richting te geven aan de uitwerking van de doelen. Daarna volgt de paragraaf met de toekomstvisie Mondriaan 2030 en in de laatste paragraaf staan de strategische prioriteiten, inclusief de doelen en de hieraan verbonden acties.

Met deze Strategie 2024-2027 verwachten we een mooie strategische agenda te hebben voor onze studenten, onze medewerkers en onze regio voor de komende vier jaar.

Hans Schutte
Rianne van der Meij

College van Bestuur ROC Mondriaan