Ga naar hoofdinhoud

5. Duurzaamheid

Het toekomstbeeld van Mondriaan in 2030 laat een onderwijsinstelling zien die duurzaamheid heeft geïntegreerd in zowel de bedrijfsvoering als het onderwijs. Met de realisatie van dit beeld zijn we al in de periode 2020-2024 begonnen. Dit heeft voor bedrijfsvoering geleid tot de duurzaamheidsnotitie, waarvan we de maatregelen gedeeltelijk nog breed moeten implementeren. In het onderwijs zijn vele initiatieven ontwikkeld die geleid hebben tot een verdere bewustwording en verkenning van het onderwerp.

In de periode 2024-2027 willen we verder werken aan het toekomstbeeld door concreter en meetbaarder de vorderingen op het gebied van duurzaamheid te volgen.

In 2021 heeft Hobéon het beoordelingskader Duurzame ontwikkeling in het hoger onderwijs ontwikkeld, ofwel Sustainability Higher Education (het SHE-kader). Wij willen dit kader breed inzetten om de aandacht voor duurzame ontwikkeling in de gehele organisatie te stimuleren. Het kader geeft richting aan de duurzaamheidsontwikkelingen en is een goede monitor om de voortgang in kaart te brengen.

Het SHE-kader onderscheidt vijf niveaus waarop de ontwikkeling van de organisatie is te scoren, te weten:

  1. Ad hoc = acties van individuen
  2. Samenhangend = acties vormen een samenhangend geheel
  3. Systematisch = duurzaamheid is verankerd (PDCA)
  4. Partnergericht = het werkveld is betrokken
  5. Impact op de samenleving = de organisatie profileert zich op dit thema (voorbeeldrol)

In 2030 wil Mondriaan duurzaamheid systematisch verankerd hebben, zodanig dat we de PDCA-cyclus volgen: niveau 3 van het SHE-kader.

Niet alle organisatieonderdelen (scholen, diensten en teams) zullen voor 2030 niveau 3 op de SHE-ladder halen, maar door gebruik te maken van dezelfde systematiek kunnen we in beeld brengen waar de organisatie staat in de duurzame ontwikkeling.

Op weg naar de realisatie van Mondriaan als duurzame onderwijsinstelling hebben we de volgende twee doelen geformuleerd:

Doel 5.1.

We bevorderen de duurzame ontwikkeling in de bedrijfsvoering.

Doel 5.2.

We versterken de aandacht voor duurzame ontwikkeling in het onderwijs.

Voornaamste acties
  • Het duurzaamheidsplan updaten naar versie 2.0, waarin we onder andere de hoofdonderwerpen energietransitie, bouw, mobiliteit, circulariteit en afvalscheiding verder uitwerken.
  • Implementatie van de maatregelen die in het duurzaamheidsplan staan, met het streven om ten minste op niveau 2 uit te komen van het SHE-kader.
  • Op een aantal scholen initiatieven ontwikkelen die bijdragen aan de duurzame organisatie. Dit kunnen aanpassingen zijn in het curriculum of meer specifiek in het begeleidingsmodel of inrichting van de leeromgeving. Dit is afhankelijk van de beroepscontext waarvoor de betreffende scholen opleiden.
  • Iedere school ontwikkelt zich ten minste tot één niveau hoger dan de score van 2023 in de komende periode (2024-2027).