Ga naar hoofdinhoud

2. Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt

De missie van Mondriaan omvat onder andere dat we studenten voorbereiden op de (toekomstige) arbeidsmarkt. Door een goede aansluiting hebben zij betere kansen op een succesvolle loopbaan met de mogelijkheid om hun talenten ten volle te benutten en waardevol werk te verrichten. Daarnaast draagt een optimale aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt bij aan de economische groei en ontwikkeling van de regio.

Om zich goed voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt, moeten alle studenten de kans krijgen om de opgedane kennis en vaardigheden direct toe te passen in de beroepspraktijk. Daarom is ervaring opdoen bij werkgevers in het desbetreffende beroepenveld voor alle studenten noodzakelijk.

De arbeidsmarkt is niet statisch maar verandert continu. Dit vraagt flexibiliteit en aanpassingsvermogen om te voldoen aan de vraag naar specifieke kennis en vaardigheden. Door de regionale samenwerking met de partners blijft Mondriaan nauw betrokken bij de veranderingen. Met goed functionerende partnerships met werkgevers, overheden, en toeleverende en afnemende onderwijsinstellingen in Haaglanden geven we vorm aan vernieuwend onderwijs en versterking van de innovatiekracht in de regio. De dynamische arbeidsmarkt vraagt ook om een actueel aanbod voor een leven lang ontwikkelen. Alumni keren op een later moment in hun loopbaan terug naar Mondriaan als her- of doorstarters. Daarom breiden we ons LLO-aanbod uit en flexibiliseren we het onderwijs in samenspraak met de belangrijkste stakeholders in Haaglanden.

Om deze prioriteit te realiseren hebben we de volgende doelen gesteld:

Doel 2.1.

We zorgen dat studenten weloverwogen kunnen kiezen voor een opleiding naar een kansrijk beroep.

Doel 2.2.

We zorgen dat studenten goede stageplekken en leerbanen krijgen; we optimaliseren kansengelijkheid in de leerbedrijven (we bannen stagediscriminatie uit) en we bevorderen passende stagevergoedingen.

Doel 2.3.

We stimuleren op-, om- en bijscholing van de beroepsbevolking (werkenden en werkzoekenden), met specifieke aandacht voor maatschappelijke opgaven.

Doel 2.4.

We betrekken onze belangrijkste stakeholders nauwer bij het plannen, organiseren, monitoren en evalueren van het onderwijs.

Voornaamste acties
  • Investeren in extra capaciteit en kwaliteit op LOB, met name voor de opleidingen die zijn verbonden met de maatschappelijke opgaven.
  • Professionaliseren stagebeleid en stagebegeleiders, onder andere om stagediscriminatie te voorkómen en tegen te gaan.
  • Studenten informeren over hoe ze binnen en buiten de instelling stagediscriminatie kunnen melden. Instellen van een toegankelijk, laagdrempelig meldpunt stagediscriminatie met ondersteuning voor studenten.
  • Vergroten aanbod certificaatgericht onderwijs, dat leidt tot certificaten of praktijkverklaringen.
  • De verbinding met oud-studenten versterken, door hen uit te nodigen voor een alumninetwerk.