Mondriaan zet zich op allerlei niveaus in voor een duurzame toekomst. Tastbaar bewijs hiervan is ons nieuwste gebouw aan de Vaz Diasdreef 5 in Leidschenveen. In het najaar van 2023 is dit circulaire bouwproject afgerond en op 8 januari 2024 is de nieuwbouw in gebruik genomen. Dit moderne onderwijscomplex is de thuisbasis van twee scholen: Pedagogische en Sociale beroepen en Business & Law.

Flexibel, eigentijds en aantrekkelijk onderwijsgebouw

Het nieuwe gebouw is de derde locatie van Mondriaan in Leidschenveen en vervangt het oude, tijdelijke schoolgebouw aan de Henri Faasdreef. Het biedt plaats aan 1.800 studenten en 200 docenten, die er op wisselende tijden gebruik van maken, en ademt duurzaamheid:

• Het gebouw wordt verwarmd en gekoeld door warmtepompen
  • Alle verlichting is smart ledverlichting
  • Een groot deel van de elektriciteit wordt opgewekt door zonnepanelen op het dak
  • Elektrische laadplekken voor auto’s, scooters en fietsen
  • Voor de bouw zijn duurzame en gerecyclede materialen gebruikt, ook is de tuin van de school aangelegd als ‘Wadi’ waarmee de natuurlijke watercyclus wordt ondersteund.
  • Speciale stille studieruimtes waar studenten en medewerkers even tot rust kunnen komen.

“Duurzaamheid op alle fronten: van groenvoorzieningen tot stille studieruimtes, overal is aan gedacht.”

Vier bouwlagen

Het pand aan de Vaz Diasdreef is een duurzaam, flexibel en toekomstbestendig gebouw. Het bestaat uit vier bouwlagen met onder andere theorie- en praktijklokalen, leergebieden, een multifunctionele zaal en een aula. Centraal in het gebouw zijn de verdiepingen met elkaar verbonden met vides. Dit geeft het gebouw een open uitstraling.

Bekijk de video

Niet alleen onze studenten en docenten gedijen hier, maar ook de flora en fauna eromheen.

Groen schoolplein

Het groene schoolplein en de natuurinclusieve bouw dragen bij aan een gezonde en diverse leefomgeving. Een omgeving waar niet alleen onze studenten en docenten gedijen, maar ook de flora en fauna eromheen. Zo zijn er nestplaatsen in de gevel geplaatst en is er een divers ecosysteem. Hierdoor hebben ook insecten en vogels een plek aan of om het gebouw gekregen.

Makkelijk bereikbaar

Om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien, is op de begane grond een parkeergarage aanwezig. Maar ook met het ov is de school prima bereikbaar, dankzij het bus-, tram- en metrostation in de buurt.