Laaggeletterdheid is en blijft een belangrijk probleem en bij ROC Mondriaan willen we daar echt iets aan doen. Onze Taalplus school speelt hierin een grote rol en zet zich dag in en uit in om mensen te helpen beter te leren lezen en schrijven. Daarnaast werken we ook samen met andere initiatieven, zoals: ‘Doe weer mee’ en ‘Heel Den Haag Leest’, om samen de taalvaardigheid en het leesplezier voor kinderen, jongeren en volwassenen in onze regio te verbeteren en laaggeletterdheid aan te pakken.

Heel Den Haag Leest

Heel Den Haag Leest is een inspirerend initiatief met als doel de leesvaardigheid en leesmotivatie van de inwoners van onze stad te bevorderen. ROC Mondriaan is trots om hier een partner van te zijn. Wij vinden het als organisatie van groot belang om laaggeletterdheid tegen te gaan en zetten ons actief in om iedereen de kans te geven zich te ontwikkelen door middel van lezen.

Vanuit Heel Den Haag Leest worden regelmatig inspiratiesessies georganiseerd, waaraan wij als ROC Mondriaan actief deelnemen en faciliteren. Daarnaast zijn er ook actieve samenwerkingen opgezet zoals tussen ROC Mondriaan en de Bibliotheek Den Haag om het leesplezier onder studenten te vergroten. Samen werken we aan een geletterd Den Haag, waar iedereen mee kan doen en zichzelf kan ontplooien.

“ROC Mondriaan werkt samen met partners uit de hele regio om het leesplezier te vergroten”

Voorleesbrandweer

Studenten van de School voor Bouw en Infra en de School voor Autotechniek en Mobiliteit hebben de auto zelf ontworpen en gebouwd, waardoor ook zij een bijdrage leveren aan het vergroten van het leesplezier onder kinderen. De Voorleesbrandweerauto heeft door heel Den Haag getoerd. Een innovatief en interactief idee vanuit ROC Mondriaan dat gebaseerd is op de Voorleestent van het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum.

“Verschillende scholen hebben samengewerkt om de voorlees-brandweerauto tot leven te laten komen en inmiddels is deze heel Den Haag doorgereisd.”