Rood, blauw en geel. Sinds jaar en dag de huiskleuren van ROC Mondriaan. Toch is het een heel andere kleur die de laatste tijd de boventoon voert: groen, groen en nog eens groen. Van afvalvermindering en het gasloos maken van verschillende gebouwen tot het omarmen van energiezuinige ledverlichting: Mondriaan heeft flinke stappen gezet naar een duurzamere toekomst. Verder is duurzaamheid steeds vaker een thema in de klas. Maar we brengen het vooral zoveel mogelijk in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan projecten zoals Het Groene Lokaal en de installatie van zonnepanelen op al onze campussen.

Het Groene Lokaal

In juni 2023 openden we ons eerste duurzame buitenlokaal: Het Groene Lokaal. Hier leren studenten koken met een buitenkeuken die draait op duurzame energie en gebruiken ze verse producten uit de eigen tuin. Bovendien hebben we in dit lokaal een tank van 10.000 liter geplaatst om hemelwater op te vangen, dat vervolgens wordt gebruikt om de tuinen te bewateren.

Zonnepanelen op alle campussen

Op de Koningin Marialaan en de Meppelweg zijn we volledig van het gas af gegaan. En het resultaat mag er zijn: in de eerste maand (oktober) was de CO2 -uitstoot al gelijk 10,8% lager. De komende tijd werken we plannen uit om ook onze andere panden van het gas af te halen. Verder hebben we op al onze campussen inmiddels zonnepanelen geplaatst. Die zorgen ervoor dat we zo’n 15% van onze energie duurzamer opwekken.

Een duurzamer curriculum

De maatschappij is volop in beweging en onze opleidingen veranderen minstens zo hard. In steeds meer kwalificatiedossiers speelt duurzaamheid een grote rol. Vooral in vakgebieden als mode en techniek is dat duidelijk merkbaar. Bovendien hebben de Hospitality-scholen vorig jaar een duurzaamheidsambassadeur aangesteld en besteden ze binnen hun practoraten expliciet aandacht aan duurzaamheid. Een ander voorbeeld is het practoraat Energietransitie. Dit richt zich op het belang van bij- en omscholing van technici tot energie-technici, die in staat zijn om nieuwe energie- en bouwconcepten toe te passen. Doel is een hybride leeromgeving te creëren waarin onderwijs en bedrijfsleven samenwerken aan een duurzaam en flexibel curriculum, gericht op innovatie.

Bewust omgaan met afval

Duurzaamheid draait niet alleen om innovaties en moderne technieken. We zetten ook in op bewustwording en gedragsverandering. Zo zijn we bijvoorbeeld overgestapt op digitale examens om ons papiergebruik te verminderen, en hebben we plastic bekers vervangen door herbruikbare kopjes. En op strategische plekken zijn PETmans geplaatst: een opvangmechanisme om blikjes en flesjes te verzamelen. Zo dragen we ons steentje bij aan recycling. Kleine stapjes met een grote impact!

Duurzamer inkopen

Onze inzet voor een groenere toekomst gaat verder dan energieneutrale gebouwen of onderwijsvernieuwing. Ook ons inkoopteam doet een duurzame duit in het zakje. Bij elke aanbesteding letten we goed op duurzame criteria en we stimuleren leveranciers om ook hun steentje bij te dragen aan een betere wereld. Social return? Jazeker! Verder moedigen we bedrijven aan om stageplaatsen aan te bieden en gastlessen te verzorgen.

“Door een hybride leeromgeving te creëren, werken onderwijs en bedrijfsleven samen aan een duurzaam en flexibel curriculum.”