Teams aan zet
In teamverband kom je als professional tot betere resultaten. Wanneer die teams ruimte krijgen, kunnen en willen ze meer verantwoordelijkheid nemen. Dit zijn de uitgangspunten van Teams aan zet: ons idee over de manier waarop teamleden samen het onderwijs en hun werkzaamheden vormgeven. Teams krijgen meer zeggenschap over hoe ze het werk verdelen, samen leren en samen verantwoording afleggen voor de resultaten.
Meer werkplezier, hogere kwaliteit
Teams aan zet creëert ruimte voor docenten om hun ambities, talenten en expertise beter te benutten. En dat verhoogt, daarvan zijn we overtuigd, het werkplezier. We werken straks in teamverband en bundelen individuele bekwaamheden, nog meer dan we al doen. Zo krijg je als medewerker meer zeggenschap en verantwoordelijkheid over de invulling van je werk. Met als belangrijke opbrengst een hogere onderwijskwaliteit en meer studiesucces.
Teams aan zet creëert ruimte om ambities, talenten en expertise beter te benutten.
Teams aan zet in het kort
Werken in teamverband versterkt individueel leren en ontwikkelen.
Informeel leren: tijdens het werken met elkaar.
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie.
Professionals zetten hun expertise maximaal in voor goed onderwijs.
Koerswijziging, ook voor directies
Een andere manier van werken betekent een koerswijziging, ook voor onze directies. Ga maar na: wanneer teams meer bevoegdheden hebben, krijgt het leidinggeven een meer faciliterende en ondersteunende rol. Dat zie je bijvoorbeeld bij het digitaliseren van leermiddelen. Teams weten zelf vaak het beste welke middelen de motivatie en het leervermogen van studenten verhogen. Dan is het logisch om ze te betrekken bij de keuze van de software.
Maatwerk voor elke school
We zijn samen één ROC Mondriaan, toch is elke school anders. Een externe partij begeleidt het verandertraject zodat Teams aan zet voor elke school op maat wordt ingevuld. We voeren de verandering op alle lagen tegelijk door, uiteraard in nauwe samenwerking met de ondernemingsraad.